loading...
وبلاگ بام لند
netware بازدید : 24 یکشنبه 02 مرداد 1401 نظرات (0)

یکی از راه‌های موثر برای حفظ رتبه و بالا بردن کیفیت سئو وب‌سایت، به کار گرفتن الگوریتم تازگی گوگل است. یعنی اگر بدانید که این الگوریتم چطور کار می‌کند می‌توانید به عنوان راهکاری موثر برای افزایش ترافیک ارگانیک به آن نگاه کنید.

الگوریتم تازگی گوگل چیست؟

گوگل فرشنس (Google Freshness) روشی هوشمندانه برای رتبه‌بندی در SERP است. در واقع در این روش بعد زمان هم به عنوان یک المان مهم در نظر گرفته می‌شود. الگوریتم تازگی نشان می‌دهد که لازم نیست همه‌ی محتواهای موجود در فضای تحت وب گوگل جدید باشند و مدام به‌روز رسانی شوند. به عنوان مثال زندگی‌نامه ناپلئون بناپارت نیازی به آپدیت شدن ندارد. یعنی چنین مقاله‌ای در طی سالیان سال اطلاعات دقیق دارد و اتفاق تازه‌ای در مورد آن رخ نمی‌دهد که بخواهیم آن را به‌روز رسانی کنیم. اما مسلما موقع سرچ “نماینده مجلس بوشهر کیست؟” باید پاسخ فعلی و جدید نمایش داده شود.

مثال نماینده مجلس، نمونه‌ای در حوزه QDF (query deserves freshness) است.”

گوگل برای اینکه بین اطلاعات موجود و ارزش زمانی آن‌ها در رتبه‌بندی تفاوت ایجاد شود، این الگوریتم را طراحی و اجرا کرد.

تاریخچه گوگل فرشنس

الگوریتم تازگی دومین اقدام گوگل برای حذف محتواهای قدیمی از لیست SERP است. اولین ورژن در اواسط سال 2010 عرضه شد و با نام الگوریتم کافئین شناخته می‌شود. این الگوریتم روی نمایه‌سازی تمرکز داشت و برای افزودن محتوا به نمایه بسیار سریعتر عمل می‌کرد. الگوریتم کافئین به گوگل کمک کرد محتوای تازه‌تر و همچنین صفحات جدید را فهرست‌بنید کند. همین امر باعث می‌شود که یافتن اخبار و پست‌های جدید آسان‌تر شود.

 

الگوریتم تازگی تقریبا بعد از یکسال از فعال‌سازی کافئین عرضه شد و تمرکز آن روی رتبه‌بندی محتواهای جدیدتر در SERPهای مرتبط بود. هر کدام از این الگوریتم‌ها، یک سبک خاص از بعد زمان را بررسی می‌کنند. در واقع هر دو الگوریتم مکمل هم هستند و بدون هم کار آن‌ها دچار نقص می‌شود.

علت نام‌گذاری الگوریتم تازگی گوگل

اصطلاح “تازگی” یا “Freshness” مستقیما از روی بیانیه رسمی گوگل برداشته شد:

” Google Search از الگوریتم تازگی استفاده می‌کند که جدیدترین نتایج را به شما ارائه خواهد داد.”

الگوریتم تازگی چه مواردی را شناسایی می‌کند؟

گوگل فرشنس از چهار بعد، المان زمان را در انتشار محتوا در نظر می‌گیرد. یعنی هر URL مرتبط را از 4 بعد بررسی می‌کند.

  1. منتشر شده (Published) : زمانی که محتوا و صفحه در وب‌سایت آپلود می‌شوند.
  2. ایندکس شده ( Index): زمانی که کرولرها برای اولین‌بار صفحه را کشف می‌کنند و آن را به نتایج سرچ گوگل اضافه می‌کنند.
  3. آخرین کرول (Last Crawl): آخرین باری که صفحه توسط ربات‌هاکرول شده است.
  4. اصلاح شده (Modified): زمانی که آخرین تغییرات در صفحه انجام می‌شود.

اگر یک صفحه بعد از اولین کرول، آپدیت و بازنشر داده شود، زمان انتشار صفحه، آخرین زمان ویرایش و آپدیت صفحه در وب‌سایت خواهد بود. یعنی در دسته last crawl قرار می‌گیرد.

اگر صفحه بدون انتشار مجدد آپدیت شود، فقط زمان آن تغییر می‌کند و در درسته Modified قرار می‌گیرد.

معیار اندازه‌گیری تازگی محتوا از نظر گوگل چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده، گوگل تازگی محتوا را بر اساس عوامل زیادی اندازه‌گیری می‌کند که در ادامه به مهمترین عوامل می‌پردازیم.

  1. تاریخ شروع صفحه (Page inception date): تاریخی که صفحه شما توسط گوگل ایندکس شد.
  2. میزان تغییرات در صفحه‌ای که آپدیت شده است: هر چه این تغییرات بزرگتر و شفاف‌تر باشند، از نظر گوگل تازگی محتوا بیشتر خواهد بود.
  3. تعداد تغییرات در محتوای اصلی صفحه: میزان تازگی محتوا در حالتی که تغییرات در محتوای اصلی صفحه صورت می‌گیرد، بسیار بیشتر از حالتی است که تگ‌های زمان و تاریخ را تغییر می‌دهید.
  4. نرخ تغییر صفحه: تغییرات پیوسته و مکرر در صفحه نشان دهنده تازه‌تر بودن محتوا است.
  5. نرخ ایجاد صفحه جدید: وب‌سایت‌هایی که مدام صفحات جدید محتوا ایجاد می‌کنند، ممکن است امتیاز بیشتری در الگوریتم تازگی دریافت کنند.
  6. تازگی بک لینک‌ها به صفحه: لینک‌هایی هم که از طرف سایت‌هایی با امتیاز تازگی بالا دریافت می‌کنید، می‌توانند امتیاز شما را افزایش دهند.

مقایسه الگوریتم تازگی در صفحه و وب‌سایت

دو نوع تازگی برای الگوریتم Google Freshness قابل تشخیص و اندازه‌گیری است:

  1. تازگی در یک صفحه خاص از وب‌سایت
  2. تازگی محتوا در کل یک وب‌سایت

محتواهای evergreen  یا همیشه سبز، به محتواهایی گفته می‌شود که مخاطبان در طول زمان، بارها آن را جستجو و مطالعه می‌کنند. یعنی محتوای تولید شده هیچ تاریخ انقضایی ندارد و مخاطب همیشه می‌تواند از آن استفاده کند. در بحث الگوریتم فرشنس اما بسیاری معتقدند چنین محتوایی نیز باید به‌روز رسانی شود تا در نتایج جستجو جایگاه بهتری کسب کند.

وب‌سایتی که هر هفته یک مقاله جدید آپلود می‌کند، عموما بهتر از وب‌سایتی است که هر دو ماه یکبار یک محتوای جدید اضافه می‌کند.خدمات سئو در این زمینه اهمیت بالایی دارد”

چطور سئو وب‌سایت خود را با Google  سازگار کنیم؟

همانطور که قبلا بارها گفته‌ایم، سازگاری سئو و عملکرد شما با الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کند تا خیلی سریعتر و ایمن‌تر به صفحه‌ی اول SERP دست پیداکنید. بنابراین اینکه روش سازگار شدن با این الگوریتم را بدانید، برای وب‌سایت شما بسیار حیاتی خواهد بود، شما باید دو کار را انجام دهید تا نتیجه درستی دریافت کنید:

  1. محتوای جدید و به‌روز را به صفحه وب‌سایت خود اضافه کنید.
  2. مهر یا تگ زمان را به‌روز کنید.

هر زمان که به حجم قابل توجهی از مقالات منتشر شده رسیدید، بهترین روش برای افزایش بازدهی و بازگشت سرمایه شما، آپدیت و بهبود پست‌های وبلاگ موجود در وب‌سایت است.”

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 411
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 204
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 348
  • بازدید ماه : 727
  • بازدید سال : 4,571
  • بازدید کلی : 20,443