loading...
وبلاگ بام لند
netware بازدید : 27 سه شنبه 08 شهریور 1401 نظرات (0)

مهارت زیر شاخه های مختلفی دارد:

 

مهارت زیر شاخه های مختلفی دارد. به طور کلی ما می توانیم مهارت ها را به دو دسته کلی
مهارت هایی برای ارتقای سطح زندگی و مهارت هایی برای ارتقای شغلی تقسیم بندی کنیم.لازم به ذکر است که بسیاری از مهارت ها در هر دو دسته به صورت مشترک قرار میگیرند
برای مثال برخی از مهارت ها مانند مهارت سیستم سازی، مهارت گزارش نویسی و … از
جمله مهارت هایی هستند که در کسب و کار به ما کمک می کنند. مهارت هایی مانند فن بیان، نفکر نقادانه، طریقه ارتباط برقرار کردن با دیگران، نواختن ساز و… از جمله مهارت هایی هستند که به ما این امکان را می دهند تا کیفیت زندگی خودمان را ارتقا دهیم.
مهارت های زندگی از آن دسته از مهارت هایی هستند که به ما این امکان را می دهند تا در مسائل مختلف زندگی توانمند تر عمل کنیم و احساس رضایت خودمان از زندگی را افزایش دهیم.
مهارت های کسب و کار نیز باعث می شود که ما در زمینه های مختلف کاری خودمان را توانمند تر شویم و در نهایت از طریق عملی کردن آن مهارت ها درآمد خودمان را افزایش دهیم. در ادامه قصد داریم برخی از مهارت هایی را به شما معرفی کنیم که با تقویت آنها میتوانید خودتان را در زندگی شخصی و کاری توانمند تر کنید.
در واقع ارتقای مهارت ها حکم این را دارد که ما به سوال توسعه فردی چیست، یک پاسخ عملی داده باشیم.

پیشنهاد ما به شما: کاریزما چیست

 

مدیریت استرس:

 

هر یک از ما انسان ها استرس های مختلفی را در شرایط مختلفی تجربه می کنیم که هریک از این استرس ها یک سری نماد بیرونی دارند. البته استرس به خودی خود بد نیست و باعث میشود که ما اشتباهات خودمان را کاهش دهیم و با تمرکز بیشتری یک کار را انجام دهیم.
برای مثال یکی از استرس هایی که ما در شرایط مختلف تجربه می کنیم، استرس انجام کار
جدید است. زمانی که شما قصد انجام کاری را که در گذشته انجام نمی داده اید را داشته باشید، دچار استرس می شوید. روزهای اول کاریتان در هر شرکتی که بوده اید را به یاد بیاورید. شما از یک امنیتی که برای خودتان ایجاد کرده اید جدا می شوید و وارد یک شغل دیگر می شوید که اطلاعات زیادی از افرادی که در آن مشغول به کار هستند ندارید.
زمانی که شما با شرایطی که باعث می شود شما دچار استرس شوید، آشنا باشید می توانید بر استرس خودتان آگاهی داشته باشید و در نهایت راحت تر آن را مدیریت کنید .

همدلی:

 

همدلی مهارتی است که اگر بر آن مسلط باشید، می توانید به راحتی در کار های تیمی به عنوان یک رهبر فعالیت کنید. متاسفانه اکثر افراد همدلی را با همدردی اشتباه می گیرند و همین موضوع باعث می شود تا آنها دچار اشتباهاتی شوند.

 

اما تفاوت بین همدلی و همدردی چیست؟


همدردی به این معناست که ما خودمان را جای طرف مقابل می گذاریم و به عبارتی درد را برای خودمان می کنیم. اما همدلی به این معنی است که ما به صحبت های طرف مقابل گوش می کنیم. اکثر اوقات افراد می دانند که برای حل مشکالتشان باید چه اقداماتی را انجام دهند و اگر یک نفر درست به آنها گوش کند، آنها می توانند راه حل مشکلشان را درست در زمان توضیح دادن به ما پیدا کنند.
در غیر این صورت زمانی که درست و اصولی به صحبت های طرف مقابل گوش می کنیم واز او سوالاتی می پرسیم، باعث می شود که خودمان نیز بهتر با مشکل او آشنا شویم.

 

در همدلی ما فقط سه سناریو داریم:
یا در زمانی که به او گوش می کنیم به راهکار می رسد.
سناریو دوم این است که اگر راهکاری برای مشکل او داریم به او پیشنهاد می کنیم. این پیشنهادمی تواند کمک مستقیم ما یا معرفی یک شخص و خدمات و… به او است.
سناریو سوم هم این است که اگر طرف به پاسخی نرسید و ما هم برای او راهکاری نداشتیم در
نهایت به او می گوییم که خیلی از این مشکل شما متاسف شدم.

توصیه می شود: بهترین زمان مطالعه

 

مهارت حل مسئله:

 

در مهارت حل مسئله ما به صورت فعال در ابتدا ما به دنبال مسئله و مشکالت می گردیم و سعی می کنیم که ریشه آن را پیدا کنیم. پس از آن تالش می کنیم که فرصت ها و کمبود ها را تشخیص دهیم و در نهایت شروع می کنیم به جمع آوری اطالعات و تحلیل آنها برای خلق راهکار. در آخر هم با استفاده از مهارت تصمیم گیری بین راهکار های مختلفی که به آنها دست پیدا کرده ایم، بهترین گزینه را انتخاب می کنیم. پیدا کردن مهارت حل مسئله از مهم ترین پاسخ هایی است که می توانیم به سوال توسعه فردی چیست و چطور آن را در خودمان تقویت کنیم، بدهیم.
چرا مهارت حل مسئله یک مهارت دوجانبه برای زندگی شخصی و کسب و کار به حساب می آید؟
وقتی تازه با مهارت حل مسئله آشنا می شوید، می توانید مسائل خودتان را بهتر تشخیص دهید و ریشه آنها را پیدا کنید، پس از مدتی که در این زمینه ماهر تر می شوید می توانید علاوه برتخشیص مسئله، به خوبی اطلاعات جمع آوری کنید و برای مسئله خودتان راهکار ارائه دهید و از آنها، بهترین راهکار را برای حل مسئله تان انتخاب کنید. تا به اینجا مهارت حل مسئله می تواند شما را در زندگی شخصی یاری کند.
پس از مدتی شما می توانید مشکلات دیگران را شناسایی کنید و برای آنها راهکار ارائه دهید و از این طریق برای آنها ارزش ایجاد می کنید. در آخر شما به حدی می رسید که می توانید این مهارت را به دیگران یاد بدهید. دو مرحله آخر به شما در کسب و کارتان کمک می کند.

 

زمانی که شما تا این حد در حل مسئله ماهر می شوید و می توانید مشکالت و مسائل همکاران را پیدا کنید و برای آنها راه حل ارائه دهید؛ همچنان از برای مشکالت سازمان نیز راه حل پیدا کنید و آنها را به عنوان پیشنهاد در اختیار مدیران خودتان قرار دهید، پس از مدتی مدیران روی شما حساب دیگری باز می کنند و در نهایت ارتقای شغلی در انتظار شماست.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 411
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 96
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 187
  • بازدید ماه : 566
  • بازدید سال : 4,410
  • بازدید کلی : 20,282