loading...
وبلاگ بام لند
netware بازدید : 25 چهارشنبه 09 شهریور 1401 نظرات (0)

شاخص بورس و فرابورس

 

ما در بازار بورس ایران، دو دسته بندی کلی نسبت به سهام‌ها داریم. بورس و فرابورس. فرا بورس، سازمان زیر مجموعه‌ی بورس هستش و زیر نظر سازمان بورس کل فعالیت میکنه. و یه سری سهم‌ها هستن که در زیر مجموعه این اداره فعالیت می‌کنن و نظارت میشن.

برای اینکه شما نمادهای بورس و فرابورس رو از هم بشناسید، میتونید برید به سایت سازمان بورس و سایت سازمان فرابورس ایران و این نمادها رو بشناسید و بعد شاخصشون رو بررسی کنید. البته یه راه دیگه هم هست که دقیق نیست ولی میتونه تا به حد زیادی به شما کمک کنه.

اصولا سهم‌هایی که 5 درصدی هستن در بازار اصلی یا بورس معامله میشن و سهم‌های سه درصدی، 2 درصدی و یک درصدی، سهام‌هایی هستن که توی فرابورس هستن. اما خب این مسئله اونقدرها دقیق نیست. چون ما فرابورسی‌های 5 درصدی هم داریم. اما یک قاعده کلی و کار راه انداز محسوب میشه.

خب حالا شاخص بورس و فرابورس به ما کمک میکنه که به تفکیک این دو بازار رو بررسی کنیم. اگر یه مقدار با دقت به این دو شاخص نگاه کنیم و بررسی‌های لازم رو به لحاظ همبستگی داشته باشیم، می‌تونیم تشخیص بدیم که کدوم بازار به عبارتی از شاخص بورس جا مونده و ما میتونیم روی اون بازار سرمایه گذاری کنیم.

پیشنهاد ما به شما: کسب و کار خانگی

 

شاخص شرکت‌های برتر

 

یک شاخص بورس دیگه هم داریم که مربوط میشه به شاخص شرکت‌های برتر. شاخص شرکت‌های برتر 50 تا شرکت برتر رو نشون میدن که خود سازمان بورس این‌ها رو تعیین میکنه. اول از همه باید این رو بدونین که این شرکت‌های برتر هر سه ماه یکبار مشخص میشن.

دلیل انتخاب شدنشون هم اینه که نقد شوندگی بسیار بالایی دارند. نقد شوندگی یعنی هر میزان که سهم راحت تر معامله بشه و میزان تبدیل شدن سهم به پول شما راحت تر باشه، نقد شوندگی بالاتره. در واقع این شرکت‌ها به شما نشون میدن که نبض بازار الان دست چه شرکتایی هست.

شاخص بورس در شرکت‌های برتر، به ما نشون میده که عمده‌ی جریان نقدینگی توی سهام‌هایی که نقد شوندگی بسیار بالایی دارند، به چه صورت هست؟ که البته این شرکت‌ها خیلی روی روند بازار هم تاثیر میگذارن.

 

چجوری میتونیم با استفاده از شاخص، سود از بازار بگیریم

 

 اینجاست که باید دو تا تکنیک خفن به شما یاد بدم که میتونه روند کار شما رو در بازار تغییر بده.

تکنیک اولی که می‌خوام بهتون بگم، استفاده از شاخص، برای خرید و فروش یک سهم هستش. ببینید شاخص بورس هم درست مثل هر سهمی، یک نمودار داره. این نمودار نقاط حمایت و مقاومت داره. این نمودار هم اصلاح داره و هم موج شماری.

خب شما برای اینکه یه سود درجه یک از بازار بگیرید، کافیه روی شاخص بورس، یه تحلیل بزنید و نقاط ورود و خروج خودتون رو بر اساس روند بازار تعیین کنید.

تکنیک دومی که می‌خوام بهتون یاد بدم یه تکنیک حرفه‌ای هستش که باید بر اساس تجربه به دستش بیارید. این تکنیک که از بزرگترین سرمایه گذاران بازار بورس، به دست اومده میگه که: ” کسی در بازار سودهای عالی میکنه که همیشه در منفی‌های شاخص سهم بخره. “.

شاید برای خیلیا عجیب و غریب باشه این حرف، ولی باید بگم بهتون که اگر شما هم جز اون دسته از افرادی هستید که در میانه‌ی یک روند صعودی توی شاخص بورس، وارد یک سهم میشید و احساس می‌کنید که این روند دوباره ادامه دار خواهد بود، یک اشتباه بزرگ کردید.

اونی که در بازار حرفه‌ای هست، میدونه که هر روندی، یک نقطه شروع و یک نقطه‌ی پایان داره. اما یه وقتی هم هست که شاخص مسیر صعودی داره مثل الانِ بورس ایران. پس اینجا ما باید به دنبال یک فرصتی باشیم که شکار سهم داشته باشیم.

پیشنهاد ما به شما: کسب و کار اینترنتی

 

کی میتونیم شکار سهم داشته باشیم؟

 

یکی از بهترین نقاطی که ما میتونیم شکار سهم داشته باشیم، روزهای منفی شاخص هست. ما تو روزهای منفی شاخص، میتونیم به سراغ سهام‌هایی بریم که با توجه به روند شاخص، رشد خوبی دارن یا نسبت به رشد شاخص هنوز واکنشی نشون ندادن.

اگر احساس می‌کنید که به بورس علاقمند هستید و اگر احساس می‌کنید که برای رسیدن به هدفتون، باید تکنیک‌های بیشتری یاد بگیرید، باید بگم که آموزش اولین شرط موفقیت در بازار بورس هستش. برای آموزش حتما یه سر به دوره هوش بورسی بزنید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 411
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 204
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 301
  • بازدید ماه : 680
  • بازدید سال : 4,524
  • بازدید کلی : 20,396